روش برنامه ریزی موثر برای کسب موفقیت در زندگی

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

می خواهید یک روش موثر برای پربازده بودن را یاد بگیرید؟ یا اینکه روش مدیریت و بهره وری زمان را یاد بگیرید؟ یا اینکه یک زبان خارجی مثل زبان آلمانی را یاد بگیرید؟ در این مطلب 3 نکته ساده برای افزایش بهره وری زمان برای یادگیری بهتر را آموزش می دهیم.

۱-قدرت اراده را دست کم نگیرید

جنگ واقعی برای رسیدن به بهره روی و بازدهی بیشتر هر روز صبح شروع می شود. اگر بعد از شنیدن صدای ساعت زنگ دارتان آن را خاموش کردید و دوباره به خواب رفتید باید بگوییم جنگ را واگذار کرده اید!

اگر هشداری تنظیم می کنید به محض شنیدن صدای آن باید از خواب بلند شوید. این ساده ترین اما موثرترین کار ممکن است. تحقیقات نشان می دهند خاموش کردن صدای زنگ هشدار ساعت یا تلفن و دوباره خوابیدن شما را خسته تر و بیدار شدنتان را هم سخت تر می کند.

بنابراین جنگ اول بین شما و رختخوابتان است! هر روز به خودتان قول بدهید که از این جنگ پیروز و سربلند برمی گردید و اجازه ندهید میل به خواب شکستتان بدهد. به محض اینکه صدای آلارم را شنیدید بلند شوید و روزتان را شروع کنید.

۲- تمرکزتان را مدیریت کنید

هر کسی با توجه به توانایی هایی که دارد تا حدی می تواند با مسائل مختلف در طول روز دست و پنجه نرم کند. برای همین است که هدف اصلی ما در این مطلب یاد گرفتن انجام کارها به نحوی هوشمندانه تر است نه صرفا سخت تر و بیشتر.

یکی از بهترین راهها برای انجام هوشمندانه کارها این است که وظایف و کارهایتان را بر اساس ریتم بدنتان تنظیم کنید. منظور ما از ریتم بدن همان ساعت داخلی بدن است. خیلی از افراد اول صبح تمرکزشان برای انجام فعالیت های مختلف بیشتر است. برای بعضی ها هم این مساله کاملا بر عکس است. بنابراین مهمترین نکته این است که بفهمید در کدام بازه زمانی تمرکز بیشتری برای انجام کارها دارید و روی همان زمان بیشتر حساب کنید.

 

 

۳- اهدافتان را بنویسید و جلوی چشمتان بگذارید

اینکه بخواهید مولد و پر بازده باشید یک طرف قضیه است و اینکه بفهمید چه چیزی شما را به سمت این مساله می برد طرف دیگر قضیه. هر روز صبح بعد از بیدار شدن ۳ سوال از خودتان بپرسید:

  • برای رسیدن به هدفم به چه چیز احتیاج دارم؟
  • آیا در مسیر رسیدن به هدفم قدم برمیدارم؟
  • آیا کارهایی که الان می کنم مهمترین وظایفم هستند؟

گاهی اوقات در طول روز چندین و چند بار به این سوالات فکر کنید و به آنها جواب بدهید. مهمترین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که الان به سمت هدفتان حرکت می کنید و از آن دور نشده اید. برای اینکه موثر و پربازده باشید همیشه باید هدف اصلی و خط پایان را در نظر بیاورید. به این ترتیب تمام فعالیت هایتان در راستای همین هدف انجام می شوند.

۴- با یک دست چند هندوانه برندارید!

مغز ما نمی تواند در آن واحد روی چندین کار به طور مساوی تمرکز کند و همه را با هم به یک شکل و یک اندازه انجام بدهد. بنابراین دقت کنید که چند کار را به طور همزمان انجام ندهید چون ضرر این کار بیشتر از فایده اش است.

مطالعات اخیر نشان می دهند فقط چیزی حدود ۲٫۵% از افراد می توانند چند کار را به طور همزمان و درست انجام بدهند. میبینید؟ درصد خیلی کمی است. گذشته از این، تحقیقات اخیر دانشگاه لندن حاکی از آن است که مولتی تسکینگ یا چند وظیفه ای بودن قدرت بدنی شما را کم می کند و حتی می تواند باعث کاهش میزان ضریب هوشی یا همان IQ شود.

از طرف دیگر مشخص شده است چگالی قشر سینگولیت قدامی مغز در افرادی که چندین فعالیت را در یک زمان انجام می دهند کاهش می یابد. این قسمت مسئول احساساتی مثل فهم متقابل و همینطور کنترل شناختی و احساسی مغز است.

بنابراین وقتش رسیده این عقیده که انجام همزمان کارها می تواند بازدهی بیشتری داشته باشد را کنار بگذارید و هر بار فقط روی یک فعالیت متمرکز شوید.

 

 

۵- ورزش کردن را فراموش نکنید

اگر تجربه ورزش کردن داشته باشید می دانید که آزاد شدن اندورفین در بدن تا چه اندازه احساس خوب و شگفت آوری ایجاد می کند. اما اینکه ما ورزش کردن را توصیه می کنیم فقط به خاطر این احساس خوب و فوق العاده نیست. ورزش کردن باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و آرامش ذهنی شما را بیشتر می کند. در نتیجه می توانید بهتر و بیشتر روی کارهایتان تمرکز کنید. به این ترتیب میزان بازدهی و اثر بخشی تان هم بیشتر می شود.

شاید بپرسید بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟ خب، باید بگوییم این مساله کاملا به خودتان بستگی دارد. اگر بتوانید ۴ بار در هفته ورزش کنید یا به باشگاه بروید فوق العاده است! اما اگر وقت باشگاه رفتن یا ورزش حرفه ای را ندارید نگران نباشید. ورزش های ساده ای مثل پیاده روی یا استفاده از پله به جای آسانسور هم می تواند در دراز مدت باعث افزایش بهره وری شود.

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید