آشنایی با پلی آلومینیوم

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

پلی آلومینیوم کلراید PAC یک نوع ماده شیمیایی است که از واکنش های دو ماده هیدروکسید آلومینیوم و اسید کلریدریک به دست می آید. این ماده شیمیایی هم به صورت پودر و هم به صورت مایع در بازار موجود است. رنگ آن از سفید تا زرد با توجه به میزان گرید آن متغیر است.

آشنایی با پلی آلومینیوم کلراید PAC

این ماده قدرت منعقد کنندگی دارد که در صنعت آب و فاضلاب از آن استفاده می کنند که قبلا برای این کار از سولفات آلومینیوم و کلروفریک استفاده می کردند. در واقع پلی آلومینیوم کلراید PAC یک ماده جدید است که جایگزین این دو ماده شده است. که در کشور هایی چون آمریکا، کانادا، چین و ایتالیا و… به یکی از منعقد کننده های رایج برای تصفیه آب و فاضلاب تبدیل شده است. و در ایران هم در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع کاری که این ماده انجام می دهد این است که با قدرت بالایی که در منعقد سازی و لخته سازی دارد به سرعت ناخالصی های درون آب را جدا و استخراج می نماید. پس با توجه به شرایط خوبی که در فرآیند منعقد سازی ایجاد می کند بسیار مقرون به صرفه تر از سایر انعقاد ساز ها است و کدورت آب را از بین می برد.

علاوه بر این مزیت این ماده نسبت به انعقاد کننده های دیگر این است که این ماده باعث نمی شود که تجهیزات و پمپ های مربوط به آب دچار پوسیدگی و خوردگی شود در حالیکه استفاده از دیگر منعقد کننده ها باعث خوردگی تجهیزات آب و فاضلاب می شود.

پلی آلومینیوم کلراید PAC

بیشتر بخوانید: فلوکولانت

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید PAC

یکی از موارد استفاده پلی آلومینیوم کلراید PAC استفاده از آن برای تصفیه آب و فاضلاب و همچنین پساب ها و فاضلاب های صنایع نفت و پتروشیمی است. که جز مهمترین صنایع کشور محسوب می شوند. پساب های مربوط به صنعت نفت و پتروشیمی جز آلوده ترین زباله ها به حساب می آید. پس باید با روش های مناسب تصفیه آن ها صورت بگیرد زیرا اگر به درستی انجام نشود ممکن است به محیط زیست آسیب رساند.

اما در مورد مزایای استفاده از این ماده برای تصفیه آب این است که کیفیت آب را به حد زیادی بالا می برد و استفاده از این ماده بسیار به صرفه است. باعث کاهش لجن می گردد پس هزینه های مربوط به لجن زدایی را کاهش می دهد. و همچنین بر خواص شیمیایی آب اثر نمی گذارد.

علاوه بر این موارد در تصفیه فاضلاب و پساب کشاورزی، در صنعت کاغذ سازی و سلولز برای ساخت خمیر و سریش، و همچنین در صنعت نساجی و چرم،صنایع ریخته گری و معدن، صنایع زغال سازی و داروسازی هم کاربرد دارد.

همچنین باعث ته نشین شدن و زلال شدن آب رودخانه ها و دریاچه ها می گردد.

خطرات PAC

پلی آلومینیوم کلراید PAC به دلیل خاصیتی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما علاوه بر خاصیت و کاربرد های مختلف آن خطراتی هم دارد که هنگام استفاده از این ماده بهتر است که موارد ایمنی رعایت شود.

به طور کلی می توانیم بگوییم که خطرات این ماده باعث آسیب های جدی و شدید نمی شود. اما در صورت برخورد با چشم باعث ایجاد قرمزی، تورم و درد گردد پس اگر با چشم شما برخورد کرد به مدت زیاد با آب فراوان بشویید.

اگر این ماده به صورت ناخواسته بلعیده شود باعث ایجاد مشکل در گوارش می شود و ممکن است علائمی مانند درد شکم، تهوع و اسهال و… گردد. و بهتر است بعد از بلعیده شدن آب فراوان بنوشد و در صورت بیهوشی به پزشک مراجعه کند.

در صورت تماس با پوست صورت یا بدن باعث ایجاد خارش، ورم، پوسته پوسته شدن پوست و درد شود. پس در ابتدا مکان مورد نظر با آب و صابون فراوان بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

حتی تنفس این ماده اگر این ماده غلیظ باشد ممکن است به سیستم و دستگاه تنفسی آسیب رساند و باعث تنگی نفس، سرفه و گلودرد شود و در صورت آسیب جدی باید به بیمارستان مراجعه کرد.

پس برای پیشگیری از خطرات احتمالی باید به موارد ایمنی توجه کرد و این کار ها را انجام داد:

برای محافظت چشم از عینک های مخصوص این کار استفاده شود.

برای حفاظت از پوست دست و بدن از دستکش های مخصوص و لباس و روپوش های مناسب استفاده شود که از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

همچنین هنگام ذخیره این ماده باید از مخازنی استفاده شود که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشد و جنس آن از پلی اتیلن و فایبرگلاس باشد. و در صورت استفاده از مخازن نامرغوب و بی کیفیت ممکن است باعث بروز حادثه گردد.

بیشتر بخوانید: سولفات مس

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید