چگونه در اینستاگرام کپشن بنویسیم

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

نوشتن کپشن در عین سادگی مستلزم رعایت نکاتی است تا بیشترین فایده را به ما برساند. در کپشن شما اجازه دارید متنی بنویسید که حداکثر 2200 کاراکتر طول دارد. اگر به طور میانگین هر کلمه 4 کاراکتر داشته باشد، شما باید در حدودا 500 کلمه متن خود را در کپشن بنویسید. البته در نظر بگیرید که هشتگ هایی که باید استفاده کنید نیز در همین تعداد محاسبه می شوند. با این تفاسیر با رعایت نکاتی که در بند بعدی آمده است بهترین کپشن ها را بنویسید.

راهنما و آموزش نوشتن کپشن برای اینستاگرام

1- از طول کپشن بهینه استفاده کنید

همانطور که گفتیم طی 500 کلمه یا 2200 کاراکتر که شامل کپشن و هشتگ هاست باید منظور خود را به مخاطب برسانید. البته کمیت را فدای کیفیت نکنید. یعنی لازم نیست همه ی 2200 کاراکتر را مورد استفاده قرار دهید. ایده آل ترین حالت این است که در کپشن شما در عین مختصر و مفید بودن تمام اهداف بازاریابی شما را تامین کند. به همین دلایل است که نوشتن کپشن ها از فرمول یکسانی پیروی نمی کند. مهم این است که متنی بنویسید که به قدر کافی مخاطب را درگیر کند. یعنی ممکن است لازم باشد مخاطب را با استفاده از تمام 2200 کاراکتر جذب کنید. در این صورت از خودتان بپرسید که اگر جای مخاطب بودید این کپشن را می خواندید؟ اگر پاسخ شما به این سوال یک بله ی محکم نبود پس سعی کنید در عبارت کمتری منظورتان را بیان کنید.

2- اولین جمله مهمترین جمله است

کاربر در مواجه با کپشن شما صرفا چند کلمه ی ابتدایی آن را در وهله ی اول می بیند. برای دیدن ادامه ی آن باید بر روی عبارت “more” یا ” بیشتر بخوانید” بزنند. آیا همه ی کاربران این کار را انجام میدهند؟ در یک صورت بله؛‌ اگر چند کلمه ی اول آنها را به اندازه ی کافی جذب کند. به همین دلیل است که میگوییم جمله ی اول کپشن بسیار مهم است. جمله ی اول باید در مورد عکس یا ویدئوی منتشر شده اطلاعات خوبی به کاربر بدهد تا وی را ترغیب به خواندن ادامه ی آن کند. پس تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا کاربر را با همان جمله ی اول به دام بیاندازید.

3- از کاربر بخواهید برای شما کاری انجام دهد

نگران نباشید که روی شما را زمین بیاندازند. کاربران علاقه دارند که از آنها کاری بخواهید تا آن را انجام بدهند. البته دقت کنید که برای انجام این کار نیاز نباشد از جایشان بلند شوند. دقت کنید که در همان جمله ی ابتدایی که در بند قبلی به اهمیت آن اشاره کردیم، باید ذهن کاربر را برای این موضوع آماده کنید و یک کپشن زیبا بنوسید. البته کاری که از کاربر می خواهید باید با اهداف بازاریابی شما هم راستا باشد و برای آن نظم بخصوصی در نظر بگیرید. اگر در مورد عبارت  call to action  اطلاعاتی داشته باشید در خواست کاری از مخاطب در همین مقوله جای میگیرد. مجموعه کارهایی که مشارکت مخاطبان را جلب می کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازدید از وبسایت شما که لینک آن را در قسمت بایو قرار داده اید.
  • هدایت کاربر به لینکی که در بایو قرار داده اید. این لینک می توانید مربوط به خرید یک محصول خاص باشد.
  • درخواست برای اینکه پست را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.
  • درخواست برای اینکه دوستانشان را پای پست تگ کنند تا در قرعه کشی شما شرکت داده شوند.
  • اینکه به سوالی که نوشته اید پاسخ درست بدهند.
  • درخواست اینکه محصول یا مطلب شما را با هشتگی که تعیین می کنید در صفحات خودشان به اشتراک بگذارند و بدین وسیله در خریدهای بعدی سود کنند.

دقت کنید که در انتهای تمامی این کارها باید یک مزیتی به کاربر افزوده شود. یعنی این حس به او القا شود که باهوش است، می تواند تخفیف بگیرد، جایزه ببرد و به طور خلاصه سودی عایدش شود.در پاسخ به سوال چگونه برای اینستاگرام کپشن بنویسیم، تعامل با مخاطب مهمترین بخش است. برای مواردی که در بند قبل گفته شد از این عبارات بنا به خلاقیتو ادبیات صفحه ی خودتان استفاده کنید:

  • برای مراجعه به سایت ما به لینک موجود در بایو مراجعه کنید.
  • نطراتتون رو برای ما کامنت کنید(به سوال جواب بدهید)
  • دوستانتان را در کامنت تگ کنید.
  • با هشتگ مشخص شده عکس های خودتان را به اشتراک بگذارید تا در قرعه کشی شرکت داده شوید.

4- یک ارزش ایجاد کنید

به معنای این جمله فکر کنید. چرا می خواهیم برای اینستاگرام کپشن بنویسیم؟ در فضای اینستاگرام محوریت ما کاربران هستند پس در نهایت باید کپشن ما برای کاربران سودی داشته باشد. کپشن می تواند توضیحی در مورد عکس پست باشد. می تواند به اطلاعات عمومی کاربر اضافه کند. در مجموع کپشن می تواند مرتبط با وقایع روز باشد و کاربران را ترغیب کند که با نوشته احساس همدردی و همذات پنداری داشته باشند.

5- مثل ربات ها رفتار نکنید!

سوال چگونه برای اینستاگرام کپشن بنویسیم از سمت یک انسان مطرح شده است؛ پس در نوشتن کپشن ها نیازی نیست مثل ربات ها رفتار کنیم! وقتی شروع به نوشتن کپشن می کنید مثل ربات ها بی احساس و سرد برخورد نکنید. در بحث بازاریابی از طریق اینستاگرام بسیار مهم است که احساسات مخاطبان را درگیر کنید. بعلاوه مخاطبان باید احساس کنند که با یک شخص در ارتباط هستند نه یک برند و شرکت که به صورت خشک و رسمی فعالیت می کند. هر متنی که عاری از احساسات و به صورت جدی نوشته شده باشد مانند این است که به صورت اتوماتیک ارسال شده است. توقع بیجایی است اگر از مخاطب بخواهیم چنین متنی را بخواند و به آن عکس العمل نشان دهد.

در نوشتن کپشن برای اینستاگرام سعی کنید لحن مخصوص به خودتان را پیدا کنید. از این طریق می توانید با کاربران احساس صیمیمت بیشتری به صورت متقابل پیدا کنید.

 

6- کپشن های خود را در فضای دیگری مرتب کنید

اینستاگرام در بخشی که برای کپشن نویسی در نظر گرفته امکانات زیادی در اختیار شما قرار نداده است. یعنی نوشتن متن به شکل و صورتی که بی نظم نباشد کمی دشوار است. اگر شما برای چشم کاربرانتان ارزش قائل شوید می توانید توقع داشته باشید که آن ها نیز به متن شما توجه کنند. برای اینکار می توانید ابتدا کپشن خود را در نرم افزار آفیس ورد بنویسید. فاصله ها، علامت های نگارشی و تسلط کلی بر متن در این نرم افزار ممکن است. حال متنی که در این فضا نوشته اید را کپی کرده و در محل کپشن اینستاگرام قرار دهید.

7- از ایموجی های مختلف استفاده کنید

احتمالا تفاوت بین متن هایی که ایموجی دارند و متن هایی که ایموجی ندارند را به خوبی درک کرده اید. در دنیای دیجیتال امروز ایموجی ها نقش مهمی ایفا می کنند. ایموجی ها به طور مستقیم بیانگر احساسات نویسنده ی متن هستند. این موضوع در پیام های روزانه نیز به طور جدی اهمیت دارد. متن هایی که دارای ایموجی هستند فضای صمیمی تری را با کاربر ایجاد می کنند. علاوه بر این استفاده از ایموجی نشان میدهد که نویسنده ی متن تا چه اندازه شوخ طبع و هیجان انگیز است. بسیاری از مواقع نیز استفاده از ایموجی ها زحمت شما را برای نوشتن برخی احساسات کم می کند. در فضای کوتاهی که برای نوشتن کپشن در اینستاگرام در اختیار دارید این موضوع بسیار اهمیت دارد.

8- هشتگ ها را فراموش نکنید

هشتگ ها تنها راه ارتباطی افرادی خارج از صفحه ی شما هستند. استفاده ی درست از هشتگ ها باعث می شود تا افراد بیشتری شما را پیدا کنند. توضیح در مورد انتخاب درست هشتگ ها در این نوشته نمی گنجد. اما برای تکمیل موضوع و از آنجایی که هشتگ ها نیز جزئی از کپشن هستند،‌ باید در انتخاب آنها دقت کنید. شما می توانید تا سی هشتگ در قسمت کپشن قرار دهید. بهتر است هشتگ ها را به سه دسته تقسیم کنید: هشتگ های ترند، هشتگ های متوسط و هشتگ های جدید. البته این دسته بندی با توجه به هر کسب و کار متفاوت است. اما در هر صورت استفاده ی درست از هشتگ ها کاملا به نفع شما خواهد بود.

هشت راهکار کاربردی برای نوشتن کپشن در اینستاگرام را شرح دادیم. شاید این موارد به نظر شما بدیهی و یا ساده باشند. اما دقت کنید که به کارگیری هر یک از آنها به شیوه ای درست کاملا به نفع شما خواهند بود. کافیست برند، کسب و کار و مخاطبان خودتان را به خوبی بشناسید و با آنها از طریق کپشن ارتباط برقرار کنید.

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید