فونت فارسی در استوری اینستاگرام

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

اینستاگرام به دلایل معلوم و بعضا نامعلومی برای الفبای زبان های راست چین(یعنی زبان هایی که از سمت راست نوشته می شوند) ارزش زیادی قائل نشده است. این یعنی یک فارسی زبان شانس زیادی برای زیبا نوشتن در استوری یا بایوی اینستاگرام به زبان خودش ندارد. اما این موضوع باعث نشده تا از اهمیت زیبایی بصری غافل شویم. در ادامه تغییر فونت فارسی در استوری اینستاگرام و در بایوی آن را بررسی می کنیم تا ببینید ما هم می توانیم با فونت دلخواهمان به زبان فارسی کار کنیم.

در واقع در ادامه می خواهیم اپلیکیشن هایی را معرفی کنیم که به واسطه ی آنها می توانید بافونت فارسی استوری اینستاگرام بسازید و آن را به طور مستقیم در اینستاگرام بارگذاری کنید.

  • اپلیکیشن اینشات:

Inshot هم برای گوشی های اندرویدی و هم برای گوشی های آیفون وجود دارد. امکانات این نرم افزار بسیار گسترده است اما می خواهیم ویژگی پشتیبانی آن از فونت های فارسی را بررسی کنیم. بعد از دانلود و نصب این برنامه وارد محیط آن می شویم. همانطور که گفتیم این اپلیکشن امکانات زیادی در اختیار شما قرار می دهد. با انتخاب بخش Photo از سه گانه ای که در ابتدا ظاهر می شود به گالری گوشی از طریق برنامه وارد می شویم. در ابتدا باید عکس مورد نظرمان را انتخاب کنیم. با استفاده از تنظیمات crop در منوی ظاهر شده در پایین صفحه آن را به ابعاد استوری اینستاگرام در می آوریم.

حال با انتخاب گزینه ی T از منوی پایین می توانیم بر روی عکس بنویسیم. در اینجا صحبت از تغییر فونت فارسی در استوری اینستاگرام است. پس بعد از نوشتن متن به زبان فارسی و استایل دهی به آن نوبت به انتخاب فونت می رسد. برای تغییر فونت فارسی باید روی آیکون Aa بزنید. در اینجا لیستی از فونت های انگلیسی پیشفرض inshot برای شما ظاهر می شود. انتخاب این فونت ها هیچ تاثیری بر روی نوشته ی فارسی ما نخواهد داشت. در کنار این بخش دو آیکون به چشم می خورد:

آیکون اول: 

آیکون اول نماد فروشگاه است. با زدن بر روی این آیکون صفحه ای برای شما باز می شود که در آن می توانید از میان فونت های زیادی که برای زبان های مختلف قرار دارد، فونت مورد نظرتان را دانلود کنید. خوشبختانه اینکه در این بخش فونت های فارسی نسبتا جذابی وجود دارد.

اپلیکیشن اینشات

دکمه ی download موجود در کنار هر فونت را بزنید و فونت را به لیست مورد نظرتان اضافه کنید. اگر به صفحه ی قبل برگردیم فونت های دانلود شده در لیست ظاهر می شود. می توانید با انتخاب هر یک تغییر فونت فارسی را ببینید. ممکن است بعضی از این فونت ها مخصوص زبان عربی بوده و برای بعضی حروف فارسی مشکل ایجاد کند. در نسخه ی فعلی این شات امکان حذف فونت دانلود شده وجود ندارد. در هرصورت ممکن است فونت های ارائه شده توسط فروشگاه اینشات برای شما راضی کننده نباشد و یا به دنبال فونت خاصی باشید که در لیست وجود ندارد. اینشات خوشبختانه برای این مورد راه حل خوبی در آیکون دوم ارائه داده است.

آیکون دوم:

 آیکون دوم نمادی از import یا ورود فایل به برنامه دارد. این آیکون دقیقا در زیر آیکون فروشگاه قرار دارد. قبل از استفاده از این آیکون یک مرحله در پیش داریم. ما در ابتدا باید فایل فونت های مورد نظرمان را از اینترنت دانلود کرده و در گوشی همراهمان در جای مشخصی قرار دهیم. برای این کار با جستجوی فونت مورد نظرتان آن را از اینترنت دانلود کنید. فونت ها معمولا چند فایل در کنار هم در قالب زیپ هستند. در داخل این فولدر زیپ شده چند فایل دیگر وجود دارد. ما به آن فایلی نیاز داریم که با پسوندهای .ttf یا .otf مشخص شده است:

آیکون دوم برنامه اینشات

باید این فایل را در پوشه ای داخل گوشی تان قرار دهید. مهم این است که جایگاه ذخیره سازی آن در گوشی تان را به خاطر بسپارید چرا که می خواهیم از داخل اینشات به این پوشه دسترسی داشته باشیم. دقت داشته باشید که روند گفته شده برای گوشی های اندرویدی است. در هر صورت گوشی های آیفون نیز از ساز و کار مشابهی پیروی می کنند.مورد دیگر اینکه اگر گوشی شما از فایل های زیپ پشتیبانی نمی کند ممکن است نتوانید به محتویات داخل فایل های دانلودی برای فونت دستری داشته باشید. برای رفع این مشکل ابتدا فایل زیپ را با یک برنامه ی جانبی در داخل گوشی یا کامپیوتر باز کنید و صرفا فایل با پسوندهای گفته شده را نگاه دارید:

تا این مرحله فونت مورد نظر در گوشی ما قرار گرفت. حال وارد برنامه ی inshot  می شویم. بر روی آیکون دوم می زنیم که از آن طریق وارد فایل های گوشی همراهتان می شوید. محل ذخیره سازی فونتی که در مرحله ی قبل دانلود کردید را به یاد بیاورید. مستقیم به آن پوشه بروید. فونت هایی که دانلود کردید به صورت لیست شده جلوی شما ظاهر می شود. فونت های مورد نظرتان را انتخاب کنید تا به برنامه ی inshot  اضافه شوند. تغییر فونت فارسی در استوری اینستاگرام در این مرحله به پایان می رسد:

حال اگر به برنامه برگردید می توانید فونت های اضافه شده را در لیست فونت ها ببینید. با زدن بر روی هر کدام فونت موردنظرتان به نوشته ی فارسی اعمال می شود. آخرین تغییرات را بر روی نوشته هایتان اعمال کنید و بر روی save بزنید.

در صفحه ی ظاهر شده بر روی آیکون اینستاگرام بزنید. در منوی ظاهر شده می توانید انتخاب کنید که این استوری در دایرکت اینستاگرام، فید اینستاگرام به صورت پست یا نهایتا در استوری اینستاگرام منتشر کنید. در واقع شما با انجام این کار می توانید به جای اینکه استوری اینستاگرام را در محیط اینستاگرام بسازید و از فونت های محدود آن برای زبان فارسی استفاده کنید، می توانید در اینشات و با استفاده از هر فونتی که دوست دارید، استوری های جذاب بسازید و آن را در استوری منتشر کنید. اگر می خواهید واترمارک inshot در گوشه ی تصویر خروجی برنامه را حذف کنید، یا باید نسخه ی pro اینشات را به دلار بخرید و یا نسخه ی کرک شده ی آن را از اینترنت دانلود کنید. در صورت امکان بدیهی است که گزینه ی اول توصیه می شود.

  • فونتو Phonto:

دیگر اپلیکیشن مناسب برای تغییر فونت فارسی اینستاگرام اپلیکیشن فونتو است. این اپلیکیشن نیز هم برای کاربران اندروید و هم برای کاربران ios قابل نصب و اجراست. فضای فونتو به پیچیدگی اپلیکیشن اینشات نیست. در واقع به نظر می رسد رسالت فونتو در ایجاد عکس نوشته است. برای ایجاد استوری هایی با فونت های مختلف فارسی برنامه ی فونتو را دانلود و نصب کنید. با نصب برنامه وارد فضای بسیار ساده ی اپلیکیشن می شوید.با زدن بر روی آیکون عکس در گوشه ی بالای صفحه سه گزینه پیش روی شما ظاهر می شود. شما می توانید یک عکس از گالری گوشی خود انتخاب کنید و یا یک صفحه سفید از صفحات پیشفرض اپلیکیشن و یا نهایتا یکی از پروژه های قبلی فونتو را باز کنید. اگر می خواهید پروژه ی خروجی شما در اندازه ی استوری باشد، بهتر است. یعنی در نهایت خروجی دقیقا در استوری اینستاگرام فیکس می شود. این ابعاد 1080 در 1920 پیکسل است. اگر از صفحات پیشفرض اپلیکیشن استفاده کنید می توانید آن را با تنظیمات به ابعاد دلخواهتان در بیاورید. در هر صورت شما بعد از انتخاب عکس مورد نظرتان می توانید نوشتن بر روی آن را آغاز کنید.

با زدن آیکون مداد در بالای صفحه می توانید متن دلخواه خود را بنویسید. با زدن روی دکمه ی Font می توانید از میان فونت های پیشفرض اپلیکیشن فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید. همانطور که می بینید فونت های فارسی در بین این موارد دیده نمی شود. برای تغییر فونت فارسی در استوری اینستاگرام باید فونت های مورد نظرمان را به اپلیکیشن اضافه کنیم. این کار روند بسیار ساده ای دارد. بعد از نصب برنامه ی فونتو، یک پوشه به نام Phonto در فایل های گوشی شما ذخیره می شود. در این پوشه یک فولدر به نام fonts موجود است. مانند آنچه در اپلیکیشن قبلی یعنی اینشات گفته شد، شما نیاز به فایل های فونت با پسوند .ttf یا .otf دارید. یعنی ابتدا فونت مورد نظرتان را از اینترنت دانلود کنید و فایل هایی با پسوند گفته شده را در پوشه ی fonts قرار دهید. برای اینکار کافیست این فایل ها را کپی کرده و در پوشه ی fonts قرار دهید.

حال به برنامه ی فونتو بروید و بر روی نوشته تان بزنید. با زدن روش نوشته 6 دکمه ظاهر می شود که font یکی از آنهاست. بر روی آن بزنید و در صفحه ی باز شده روی تب my fonts بزنید. فونتی که در مرحله ی قبل در پوشه ی fonts قرار دادید در این قسمت قرار میگیرد. می توانید آن را انتخاب کرده و بر نوشته ی خود اعمال کنید.

در نهایت می توانید با زدن سه نقطه در بالای صفحه و زدن روی گزینه ی share تصویر نهایی را در فرمت های رایج عکس در استوری اینستاگرامتان منتشر کنید. دیگر در برخورد با عباراتی مانند فونت نستعلیق در استوری اینستاگرام می دانید که چرا راهی در پیش دارید.

با استفاده از دو اپلیکیشن اینشات و فونتو که هر دو هم برای سیستم عامل های اندروید و ios هستند می توانیم مشکل تغییر فونت فارسی در استوری اینستاگرام را حل کنیم. اپلیکیشن های دیگری مانند picsart یا unfold نیز از فونت های فارسی پشتیبانی می کنند. به دلیل تشابه روند کاری از توضیح آن خودداری می کنیم.در واقع ما بعنوان کاربر فارسی زبان یک گام بیشتری از کاربران دیگر باید برای زیبا سازی استوری هایمان تلاش کنیم. 

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید