روش های فوق‌العاده کاربردی رایگان برای افزایش فالوور اینستاگرام

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

۱) برای خود یک استراتژی اینستاگرامی تعریف کنید

افزایش فالوور اینستاگرام یک روند تدریجی است. البته که روش‌هایی وجود دارند که شما یک‌شبه ۱۰هزار فالوور پیدا کنید (مثلا خرید فالوور فیک)؛ اما مسلما این فقط به یک عدد در صفحه شما تبدیل می‌شود و سودی به حال اینستاگرام شما ندارد. اصولا راه درست هرچیزی وقت و انرژی لازم دارد، اما در عوض شما را به نتیجه‌ای دلخواه، مطلوب و مطمئن می‌رساند. برای زیاد شدن فالوورهای خود شما ابتدا به یک استراتژی نیاز دارید. استراتژی طراحی یک مسیر است که شما از نقطۀ فعلی به نقطۀ مطلوب می‌رساند. برای طراحی استراتژی خوب باید:

  • هدف خود را مشخص کنید

داشتن یک هدف شفاف مهم‌ترین بخشِ طراحی استراتژی خوب برای افزایش فالوور است. برای تعیین هدف به چشم انداز و آیندۀ کسب‌وکار (یا زمینه فعالیت‌تان) خود فکر کنید. به این فکر کنید که “جایگاه مطلوب شما در یکسال آینده کجاست؟”، “دوست دارید صفحه شما در مطلوب‌ترین وضعیتش چه تعدادی فالوور داشته باشد؟”، “میزان تعامل آنها در صفحه شما چقدر و چگونه باشد؟”، “وضعیت لایک و کامنت‌ها چگونه باشد؟”

اگر جواب این سوال‌ها را می‌دانید که خیلی خوب است، اما اگر از سوالات بالا هیچ تصوری در ذهنتان ندارید، مشکل اصلی شما در بخش هدفگذاری است، پس ابتدا هدف خود را مشخص کنید و سپس استراتژی مناسب طراحی کنید.

  • برنامه عملی (Plan of Action) داشته باشید

حالا که هدف مشخص شد به برنامه عملی (Plan of Action) فکر کنید که بتواند شما را به اهداف موردنظرتان برساند.

لابد الان با قیافۀ آویزان می‌پرسید “بر چه اساس برنامه بنویسم؟” اصلا نگران ناشید، سه نکته‌ای که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم پاسخ سوالتان را خواهند داد.

  • شناخت مخاطب: شما باید بدانید که با چه اشخاص و سلیقه‌هایی در ارتباط هستید (یا می‌خواهید باشید). بهتر است فالوورهایتان را از نظر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علاقمندی‌ها و…به خوبی بشناسید. با شناخت مخاطبان، پیش‌بینی‌ و تحلیل‌های دقیق‌تری از رفتارها و واکنش‌های آنها می‌توانید برنامۀ عملی هدفمندتری داشته باشید.
علاوه بر این پیوسته باید سعی کنید در جست‌وجوی کسانی باشید که به صورت بالقوه به پیج شما علاقه‌مندند.
  • تحلیل رقبا: یکی از چیزهایی به شما در طراحی یک برنامه عملی کمک می‌کند، بررسی و تحلیل دقیق پیج‌های رقبا است. شما می‌توانید نقاط ضعف و قدرت آنها را بسنجید، کدام پیج‌ها فالوورهای بیشتری دارند؟ کدام پست‌ها بیشترین لایک و کامنت را دارند؟

با انجام یک بررسی دقیق در پیج‌های رقبا شما به یک گنچینۀ ارزشمند از تجربیات دیگران دست پیدا می‌کنید که این برنامۀ شما را از اشتباهات احتمالی رقبا حفظ می‌کند.

  • هویت و ارزش‌هایتان را بشناسانید: یکی دیگر از کلیدهای طراحی استراتژی مناسب فکر و ایدۀ شما در مورد برندتان است. قطعا شما یک فکر و ایده‌ای پشت برندتان دارید. مثلا شعار رسانۀ تجارت نوین این است “شفاف باشید، متفاوت باشید” و شما همه‌جای سایت و در تمام محتواهایی که منتشر شده مستقیم و غیر مستقیم رد این شعار را می‌بینید، در حقیقت رسانه تجارت نوین یک هویت مشخص برای خودش تعیین کرده و این هویت به مهم‌ترین ارزش شرکت تبدیل شده است. مخاطبان نیز نوین را با همین هویت می شناسند.

اما چه راه‌هایی کمک می‌کند که شما هویت برند خود را به مخاطبانتان القا کنید؟

اگر تمام پست‌های شما در عین متفاوت بودن یک تم خاص داشته باشند صفحه اینستاگرام شما گیرایی بیشتری خواهد داشت. این به شدت در بالا بردن فالوور های شما موثر است. داشتن لوگو باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر به نظر بیایید. شعار برند شما نشان خواهد داد که مصمم هستید، هدف دارید و آمده‌اید که بمانید. و در نهایت برای خودتان یک هشتگ مخصوص  بسازید؛ هشتگی که مخصوص شما و معرف کسب و کار شما باشد. این کار کمک می‌کند در ذهن مخاطبان خود باقی بمانید.

تم صفحه اینستاگرام oh.sopretty

تم صفحه اینستاگرام oh.sopretty

  • بررسی و تجزیه تحلیل:  در نهایت شما باید دائما استراتژی‌تان را تجزیه و تحلیل کنید. پیوسته باید در نظر داشته باشید که چقدر از هدف‌تان دور شده‌اید یا چقدر به آن نزدیکید. این استراتژی کجا بیشتر جواب داده و کجا نه. پرسیدن سوال‌های درست مهم‌ترین کاری است که در زمینه بهبود استراتژی‌تان باید انجام بدهید.

۲- پیوسته و در زمان مناسب پست بگذارید

بالاتر گفتیم که باید یک استراتژی اینستاگرامی داشته باشید. گذاشتن پست به صورت روزانه باعث می‌شود شما در کانون توجه مخاطبتان بمانید. در حقیقت شما به کاربرانتان نشان می‌دهید که کسب و کار شما فعال و زنده است و شانس اینکه فالوورهای شما به پستتان واکنش نشان بدهند بیشتر می‌شود. علاوه بر این لایک و کامنت فالوورهای شما به فالوورهای فالووهای شما هم نشان داده خواهد شد و همین چرخه باعث می‌شود شما بیشتر دیده شوید.

در گذاشتن پست آزمون و خطا کنید. پست گذاشتن در ساعات مختلف را امتحان کنید و نتیجه را بررسی کنید. شما باید مخاطب خود و نیازها و رفتارهای او را بشناسید. اینگونه با شناختی که از محتوای خود و مخاطبتان دارید شیوه روایت شما رفته رفته جذاب‌تر می‌شود.

به آمارهایی که در اینباره وجود دارد توجه کنید. آنها را تحلیل کنید و مطابق با زمینه فعالیتتان از آنها استفاده کنید. برای مثال طبق تحقیق هافینگتون پست، ساعات ۲ صبح و ۵ بعدازظهر بهترین زمان برای گذاشتن پست در اینستاگرام هستند. طبق این پژوهش در این اوقات پست‌های کمتری گذاشته می‌شود و عده‌ی بیشتری در حال مرور پست ها، لایک کردن و یا گذاشتن کامنت هستند.

۳-عکس‌های باکیفیت و جذاب منتشر کنید

گفتیم که اینستاگرام یک پلتفرم بصری است. به این فکر کنید که چه چیز باعث می‌شود کاربری که تند تند در حال بالا پایین کردن فید اینستاگرامش است، برای عکس شما توقف کند؟

اگر خودتان برای صفحه‌تان عکاسی می‌کنید سعی کنید تکنیک‌های عکاسی را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید. چیزهای زیادی هستند که می‌توانید برای بهبود کیفیت عکس هایتان یاد بگیرید. برای مثال، آیا می‌دانستید عکس‌هایی که در آنها شی آبی وجود دارد ۲۴% بیشتر لایک می‌خورند؟! یا عکس‌هایی که ۶۵-۸۵% روشن‌تر هستند محبوب ترند؟

در تهیه عکس‌ها خلاق باشید. از نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید و به عکس‌هایتان جلوه‌های بصری جالب اضافه کنید. سعی کنید پست‌ها را به یکدیگر ربط بدهید تا یک روایت منسجم بسازید. اینگونه فالوور ترغیب می‌شود بقیه عکس‌هایتان را هم ببیند. تلاش کنید برند یا کسب‌وکار شما یک سبک کاری منحصر بفرد داشته باشد تا از روی آن شناخته شود. برای مثال، صفحه اینستاگرام بیسکوئیت گرجی پست‌های بسیار جالبی منتشر می‌کند. در همه‌ی پست‌ها تلاش شده است محصولات گرجی به نحوی خلاقانه در کانون توجه قرار بگیرند.

۴-از استوری اینستاگرام استفاده کنید

روزانه، نزدیک به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند. با استفاده از استوری اینستاگرام، محتوای شما قابلیت دیده‌شدن بیشتری دارد. چراکه استوری‌ها در بالای فید کاربر به نمایش در می‌آیند و شانس دیده شدن آنها توسط فالوورها زیادتر است. اگر تنها ۱۰٪ از فالوورهای یک کاربر استوری خود را منتشر کنند، شما شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. این بدین معناست که در اینستاگرام، باید به‌طور منظم استوری خود را به‌روزرسانی کنید تا در صف اول فید باقی بمانید. به‌علاوه، الگوریتم شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا پست‌ها برای کاربران فعال بیشتر نمایش داده شود. اگر به اطلاعات کاملتری در مورد استوری اینستاگرام نیاز دارید می‌توانید به مقالۀ  استوری اینستاگرام، بازاریابی به سبک نوین در وبلاگ نوین مراجعه کنید.

۵- کپشن های جذاب بنویسید

کپشن خود را به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند. برای اینکار ابتدا باید به محتوای پستتان نگاه کنید و مرتبط با آن بنویسید.

توصیه می‌کنم مقالۀ چگونه برای کپشن‌ اینستاگرام خود متن جذاب بنویسیم را که در این رابطه در بخش آموزش وبلاگ ما قرار دارد بخوانید. در اینجا خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات در نوشتن کپشن را می‌آورم.

  • مختصر و مفید بنویسید: نوشته طولانی و غیرمرتبط مخاطب شما را خسته می‌کند. کپشن مکملی برای عکس شماست. اجازه بدهید عکس هم با مخاطب سخن بگوید!
  • کاربردی بودن را فراموش نکنید: هدف اصلی پست را فراموش نکنید. مثلا اگر محصولی از برندتان را در یک عکس معرفی می‌کنید، دادن اطلاعات کافی درباره‌ی محصول یا نحوه‌ی خرید (یا تخفیف!) ضروری است.
  • خلاق و شوخ طبع باشید: همه‌ی ما تبلیغات خلاقانه بسیاری را به یاد داریم که شاید حتی مصرف کننده محصول آن برند نبوده‌ایم، اما بخاطر خلاقیتی که در معرفی آن محصول بکار رفته بود، آن تبلیغ یادمان مانده است. نیازی نیست همیشه با یک لحن رسمی با مخاطب خود حرف بزنید. شوخ طبعی می‌تواند باعث شود فالوورها شما را دوست داشته باشند.
  • سوال بپرسید: نظرخواهی از فالوورها بهترین راه تعامل با مخاطب‌ها است. درباره‌ی نقاط ضعف و قوت برند، نیازها و درخواست‌های مخاطب و هر چیز دیگری که به ذهنتان می‌رسد سوال کنید و جواب ها را با دقت بخوانید.
  • قصه بگویید: قصه‌گویی یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های دنیاست که توانسته است شکل مخصوص به خودش را در اینستاگرام هم پیدا کند. با قصه‌گویی می‌توانید برندتان را بهتر به فالوورها توضیح بدهید. مثلاً می‌توانید در قالب چند استوری صفر تا صد تولید یکی از محصولات خود را در قالب یک قصه روایت کنید.
  • اصول پلتفرم را رعایت کنید: نکاتی مثل بکاربردن کلمات مهم‌تر در آغاز کپشن و استفاده درست از هشتگ ها را رعایت کنید. در این مورد مقالۀ ۲۶ ترفند اینستاگرام که هر شخصی باید بلد باشد، را در وبلاگ نوین می‌توانید بخوانید.

۶- از هشتگ استفاده کنید

هشتگ کمک می‌کند پست شما بیشتر دیده شود. اما هشتگ زمانی موثر است که مرتبط با محتوایی که منتشر می‌کنید، استفاده شود. هشتگ غیر مرتبط یک نوع اسپم است. درحالیکه یک هشتگ خوب ‌می‌تواند تا راه‌اندازی یک کمپین یا جنبش هم پیش برود.

این اشتباه بزرگی است که  اگر پستمان را پر از هشتگ کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم. حتی اگر پستتان هشتگ‌های زیادی دارد، تعدادی از آنها را در کامنت‌ها قرار بدهید؛ آنها کماکان کارکرد خود را خواهند داشت.

یادآوری می‌کنم، یک هشتگ مخصوص به خودتان بسازید، این باعث می‌شود راحت‌تر در ذهن مخاطب بمانید و همه شما را با پیام خودتان بشناسند.

یک مثال خوب در این زمینه، یک برند محصولات بهداشتی بانوان به نام Always است که در زمینه استفاده از هشتگ دست به کار جالبی زد. ایده‌ای که مطرح شد بر اساس یک نظریه علمی بود که می‌گفت دختران در سنین بلوغ دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. بنابراین برند آلویز هشتگ LikeAGirl# را ساخت و از بانوان خواست که در هر زمینه‌ای که به موفقیت رسیدند از این هشتگ استفاده کنند. نتیجه این بود که طی دو ماه: ۷۶ میلیون بازدید در سطح جهانی و ۴٫۴ میلیارد ایمپرشن دریافت کرد.

۷- به شیوه‌های مختلف با کاربرانتان تعامل داشته باشید

زیاد می‌خوانیم و می‌شنویم که راه رشد در شبکه‌های اجتماعی و وب به طور کلی، تعامل است. این کلمه به قدری دارد استفاده می‌شود که توصیه می‌کنیم بیایید یکبار آن را برای خودمان به سادگی معنی کنیم. وقتی میگوئیم پستی بگذارید که میزان تعامل کاربران را بالا ببرد، منظور چیست؟

تعامل یک کاربر با پست شما یعنی این که او از آن پست خوشش آمده، درباره‌اش کنجکاو است و به نحوی می‌خواهد این حس ایجاد شده را با یک عکسل العمل منتقل کند. پس محتواهای شما در درجه اول باید بتوانند حسی در مخاطب ایجاد کنند.

نکاتی که در ادامه آمده است می‌تواند به شما کمک کند با کاربرانتان تعامل سازنده‌تری داشته باشید:

سوال بپرسید: سوال پرسیدن معمولاً توجه افراد را جلب می‌کند، بخصوص اگر جواب سوال را بدانند. حتی وقتی سوالی زیر یک پست مطرح می‌شود برخی کاربران برای یافتن جواب سراغ کامنت‌ها می‌روند.

فراخوان عمل (Call to Action): یعنی شما از فالوورهایتان می‌خواهید کاری انجام بدهند. البته باید انگیزه کافی برای آنها ایجاد کنید. مثلاً اگر یکی از دوستان خود را تگ کنید، کد تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت. یا مثلاً از کاربران بخواهید که اگر با موضوع مطرح شده در پست موافقند لایک کنند و اگر نیستند کامنت بگذارند.

پست کاربرانتان را به اشتراک بگذاریداز UGC یا محتوای ساخته شده توسط کاربران استفاده کنید. اینکار برای فالوورهای شما انگیزه و رقابت ایجاد می‌کند که با شما همراه باشند و در گفت‌وگوهایی که آغاز می‌کنید شرکت کنند؛ چون می‌توانند امیدوار باشند که پستشان در صفحه شما مطرح  می‌شود.

اجتماعی باشید: با رقبایتان در ارتباط باشید. افرادی که زمینه فعالیت مشترکی با شما دارند می‌توانند به شناخته تر شدن شما کمک کنند. به پیج این افراد بروید، آنها را فالوو کنید و پست‌هایشان را ببینید.

رخددادهای مهم حوزه کاریتان را اطلاع رسانی کنید (مثل یک نمایشگاه..) و خودتان هم در آنها شرکت کنید.

به Explore Tab اینستاگرام راه پیدا کنید:ان اینستاگرام Explore Tab جایی است که می‌توانید عکس‌ها و ویدیو‌های جالبِ کسانی که فالوو نمی‌کنید را بیابید. محتواهایی که در Explore Tab قرار می‌گیرند روزانه توسط بیش از ۱۰۰ میلیون نفر مشاهده می‌شوند. راه یافتن به ExplorExplore Tab اینستاگرام همان آیکون ذره‌بین در پایین اپلیکیشن است. طبق گفته سازندگe Tab آسان نیست، اما در صورت موفقیت تعداد زیادی فالوور مرتبط خواهید داشت. برای همین به شما توصیه می‌کنم مقالۀ چگونه در اکسپلور اینستاگرام دیده شوید  را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

 

۸- از موفقیت دیگران درس بگیرید

هزاران داستان موفقیت در سرتاسر وب وجود دارد. هر یک از آنها می‌تواند به شما در افزایش فالوور کمک کند. در ادامه چند مثال از این موفقیت ها می‌آورم.

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید