کابل ارت

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

اکثر دستگاه ها و تجهیزات و وسایل در محیط هاس صنعتی و … برای راه اندازی به اتصال به برق نیاز دارند. بنابراین در داخل آنها سیم و کابل جریان الکتریکی را منتقل می کند. حال ممکن است در داخل تجهیز، سیم و کابل دچار آسیبهایی نظیر پارگی یا له شدگی شود و یا قسمتی از عایق سیم از بین رود. در این صورت با اتصال ناحیه آسیب دیده سیم به بدنه تجهیز یا دستگاه، بدنه برق دار می شود و اگر فردی با بدنه دستگاه تماس پیدا کند دچار حادثه برق گرفتگی می شود. سیم ارت این جریان را به زمین انتقال می دهد.

کاربرد سیم ارت چیست؟

کابل ارتسیم ارت در وسایل برقی در منازل مسکونی مانند ماشین لباسشویی، کولر، یخچال و … کاربرد دارد و از آن برای محافظت از برق گرفتگی بهره برده می شود. همچنین در محیط های صنعتی مانند خطوط تولید و پالایشگاه ها در دستگاهها و ماشین آلات کابل ارت استفاده می گردد. یکی از کاربردهای دیگر آن در تانکرهای حمل مواد اشتعال زا است که الکتریسیته ساکن توسط سیم ارت منتقل می گردد. به طور کلی تمام وسایل الکتریکی که بدنه آنها از یک جنس هادی یا رسانا ساخته می شود حتما بایستی مجهز به سیم ارت باشند.

در کابل ارت سه نوع سیستم وجود دارد:

TN system

از زمین به عنوان مرکز اتصال نول بره برده می شود. کلیه قسمت های رسانای تجهیزات و دستگاه ها به زمین ( چاه ارت) متصل می گردند. اتصال به سه دسته TN-C ، TN-S ، TN-C-S  تقسیم می شود.

TT system

قسمت رسانای بدنه تجهیز یا دستگاه بوسیله الکترود به زمین اتصال می یابد و نقطه خنثی نیز بوسیله مقاومت به زمین متصل می شود. نکته قابل ذکر در این سیستم ضرورت وجود وسیله های حفاظت تفاضلی و اضافه جریان است.

IT system

قسمت رسانای دستگاه به صورت مستقیم به زمین متصل نمی شود. مگر اینکه از مقاومت بیشتر 1000 اهم این اتصال وجود داشته باشد. در این سیستم اتصال سیم نول و زمین هم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

جنس کابل ارت چیست؟

سیم ارت در دو جنس مس و آلومینیوم ساخته و روانه بازار می شود. سیم ارت مسی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی نسبت به نوع آلومینیومی آن مقاوم تر است. علاوه بر این قابلیت هدایت جریان الکتریکی بیشتری دارد.

سیم ارت از جنس مس به دوصورت بدون عایق و دارای عایق (Green 6 THHN) در بازار قابل تهیه می باشد. از سیم ارت لخت در محیط های مرطوب و یا محیط های باز استفاده نمی شود.

ویژگی های کابل ارت

به طور کلی برای یک وسیله یا دستگاه برقی سه سیم فاز، نول و ارت به کار برده می شوند. جریان الکتریکی از سیم فاز عبور می کند و هر گونه تماس فرد با فاز منجر به برق گرفتگی می گردد. سیم نول نقش بستن مدار را بر عهده دارد تا جریان الکتریکی در دستگاه ایجاد شود.

سیم فاز و سیم نول برای راه اندازی دستگاه کافی است سیم ارت به منظور محافظت از برق گرفتگی به کار می رود تا در صورتیکه جریان التریکی دچار نشتی گردد و جریان برق در بدنه و سطح خارجی دستگاه ایجاد شود سیم ارت آن را به زمین انتقال دهد و در نتیجه این انتقال پریدن فیوز و قطع برق ورودی اتفاق بیفتد. در حالت عادی و عدم وجود نشت الکتریکی دست زدن به سیم ارت منجر به برق گرفتگی نمی شود.

ضرورت وجود سیم ارت چیست؟

نقش سیم ارت در محیط های صنعتی که برق با جریان سه فاز استفاده می شود بسیار پر رنگ تر است تا ایمنی بیشتر در مقابل حوادث ناگوار فراهم گردد. در واحدهای صنعتی جریان الکتریکی خطر بیشتری ننسبت به جریان الکتریکی در واحدهای مسکونی دارد. در بسیاری از کشورها استفاده از سیم ارت از قوانین و الزامات به شمار می رود. بیشتر بخوانید: لامپ UV

چاه ارت چیست؟

مقدار عمق مناسب برای حفر چاه ارت بستگی به مقدار رطوبت خاک دارد. پس از حفر چاه ارت یک صفحه از جنس مس به صورت عمودی درون آن قرار داده می شود و چاه با آهک، زغال و خاک کاملا پر می شود.

جمع بندی

کابل ارت با سیم اتصال به زمین به منظور جلوگیری از برق گرفتگی استفاده می شود. در صورتیکه یک نشتی جریان الکتریکی بوجود آید و به بدنه دستگاه ها یا وسایل برقی برسد با تماس افراد با سطح خارجی دستگاه برق گرفتگی رخ می دهد. به منظور پیشگیری از برق گرفتگی و افزایش ایمنی، بایستی قسمت رسانای وسایل الکتریکی با سیم ارت به زمین اتصال یابند. جهت خريد يا استعلام قيمت فروش انواع سيم و كابل ارت با دفتر فروش شركت فرتاك تماس حاصل فرماييد.

ادمین اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید